Belang van editorial links

Je kunt veel methoden gebruiken om backlinks te genereren. Maar hoewel strategieën zoals gastberichten, nichebewerkingen en uitwisselingen goed kunnen werken, komen de beste links wanneer mensen naar jouw website linken, simpelweg omdat ze deze leuk vinden.

Deze links, ook wel editorial links genoemd, kunnen moeilijk te vinden zijn. Maar linkbuilding strategie kun je gebruiken om jouw kansen te vergroten om ze aan te trekken van sites met een hoge autoriteit.

Wat zijn editorial links?

Editorial links zijn links die mensen aan hun inhoud toevoegen wanneer deze waarde toevoegt. Ze komen vaak organisch voor, hoewel er strategieën zijn die je kunt gebruiken om jouw kansen op het krijgen van dit type link te vergroten.

Je vindt meestal editorial links op nieuwssites, opiniestukken en zelfs op blogs. 

Organische links

Organische editorial links zijn links die je ontvangt zonder contact op te nemen met de website die naar jouw site linkt. Je doet geen moeite of spreekt op geen enkele manier met hen. De auteur ontdekte simpelweg je inhoud, vond het leuk en besloot dat het de moeite waard was om te linken.

Om op deze manier editorial links aan te trekken, heb je het volgende nodig:

Geweldige inhoud: elk type inhoud van hoge kwaliteit kan links aantrekken. Maar vooral nieuw onderzoek, statistieken, gratis tools, unieke meningen en interessante verhalen zijn effectief.

Een publiek: mensen kunnen alleen naar jouw inhoud linken als ze deze zien. Een goede positie in Google of een grote sociale aanhang zal helpen.

Een beetje geluk: je hebt een aantal mensen nodig die je inhoud zien om te besluiten ernaar te linken.

Je kunt ook proactiever zijn in jouw pogingen om editorial links aan te trekken.

Het verzenden van persberichten en het beantwoorden van vragen van journalisten zijn twee gebruikelijke manieren om redactionele links aan te trekken. 

Links verwerven

Je kunt links verwerven of aan linkbuilding doen wanneer je outreach uitvoert met het specifieke doel links aan te trekken. Dit verschilt van editorial links doordat ze niet alleen aan een website worden toegevoegd vanwege hun waarde voor het verhaal. 

Tactieken voor het verwerven van links zijn onder meer:

Niche-bewerkingen: contact opnemen met website-eigenaren en hen vragen links naar jouw site te plaatsen. Dit zijn meestal betaalde links.

Gastpost: Een blogpost schrijven voor een website en linken naar je eigen site.

Gebroken linkbuilding: links ontdekken die verwijzen naar niet-bestaande inhoud en de site-eigenaar vragen om in plaats daarvan naar jouw site te linken.

Wat zijn de voordelen van editorial links?

We weten allemaal dat kwalitatieve linkbuilding jouw Google-zoekrangschikking kan verbeteren.

De zoekmachine beschouwt backlinks van andere websites als stemmen van vertrouwen voor een bepaald stuk inhoud. Veel soorten inkomende links, zowel verworven links als editorial links, kunnen deze voordelen bieden.

Maar editorial linkbuildingstrategieën hebben verschillende voordelen die je niet krijgt met andere soorten links.

Uitgelicht worden in publicaties van hoge kwaliteit

De meest gezaghebbende websites zijn niet ontvankelijk voor typische linkbuilding-campagnes: je krijgt geen gastpost bij een grote krant en de NPO voegt geen nichebewerking toe aan een van hun verhalen.

Veel lokale publicaties en nicheblogs van hoge kwaliteit hebben vergelijkbare hoge redactionele normen. Het kan moeilijk zijn om links op deze sites te krijgen met verworven technieken.

Editorial linkbuilding is de enige manier om in sommige publicaties met hoge autoriteit te worden vermeld.